Blogs vai mājas lapa

Pamatā Blogger jau nosaukumā ir blogu platforma. Vēl ir diezgan daudz citu blogu platformu, bet es nekad tā īsti neesmu sapņojis par sava bloga veidošanu. Mans sapnis ir bijis sava mājas lapa. Taču mājas lapu izveidot ir daudz sarežģītāk un tas var prasīt ievērojamus naudas ieguldījumus. Blogu var izveidot jebkurš iesācējs un tas būs par brīvu. Tādēļ man uzreiz radās jautājums, vai ir iespējams izveidot savu mājas lapu uz bezmaksas blogu platformas?
Ir visādi mājas lapu veidošanas servisi, kuros var veidot savu saitu, bet tur visur būs klāt arī kāda maksa. Savas mājas lapas izveidošana par lētu maksu var būt rezultātā tas pats, ko var radīt uz bezmaksas blogu platformas. Lētie mājas lapu servisi vairāk domāti tiem, kuri neprot izveidot pietiekami funkcionālu blogu. Ja ir zināšanas, kā uz blogu platformas veidot vienkāršu mājas lapu, tad maksāt kādiem starpniekiem nevajag.
Ir viena daļa mājas lapu servisi, kuros var sākumā izveidot vienkāršu mājas lapu bez maksas. Taču šo servisu radītāji šo iespēju ir radījuši izmēģinājumam un iesācējiem. Ja nekas nesanāks, nebūs zaudējumi. Bet ja sanāks, tad ar ierobežotajām funkcijām var nepietikt un funkcionalitātes paplašināšanai jau ir maksa. Ir tādi servisi, kur mājas lapa bez maksas ir izmēģinājumam pusgadu. Pēc tam vai nu jāsāk maksāt vai jādzēšas ārā.
Kas ir vajadzīgs, lai bloga vietā uz Blogger platformas iznāktu mājas lapa? Tas ir iespējams, ja ir pietiekamas zināšanas, kā darboties ar Blogger. Mājas lapai ir nepieciešams veiksmīgs dizains, kas neatgādina tipisku blogu. Vispirms, lai bloga vietā būtu mājas lapa, vēlams likvidēt visus specifiskos bloga atribūtus, to vietā ieliekot mājas lapām raksturīgos elementus:

1. Tipisks bloga atribūts ir arhīvs. Tas ir sīkrīks ar gadiem un mēnešiem, kura saturu spēj atcerēties tikai pats bloga autors. Šis rīks dod iespēju atrast vecus rakstus, bet meklēšana tajā netieši diskriminē vecos ierakstus. Mājas lapā nav vecu un jaunu ierakstu, tur viss ir vienādi svarīgs. Šo sīkrīku vēlams dzēst arā un veidot saites uz lapām ar citiem paņēmieniem.

2. Tipiska bloga ierakstiem ir hronoloģiska secība, ko akcentē datumi un pulksteņa laiki. Jaunākais raksts ir visiem degungalā, bet veci raksti ir neaktuāli un vairs nav atrodami. Mājas lapā biežāk nav laiku un datumu, jo tajā ir statiski raksti, kuriem tur jāstāv ilgstoši nemainīgā veidā. Ar laiku ir vēlams tikai koriģēt saturu, lai teksts nebūtu novecojis. Lai visi raksti būtu vienlīdz aktuāli un neizskatītos kā veci, vēlams atslēgt datumus.

3. Tipiskā blogā pie katra raksta ir komentāru daļa. Mājas lapās biežāk pie rakstiem nav komentāru. Dabūt savam rakstam komentārus ir iespēja sociālajos tīklos, iekopējot fragmentu ar saiti uz rakstu aktuālāko jaunumu slejā. Komentāri parasti rakstam tiek tikai pirmajās divās dienās. Ja šo dienu laikā komentāru nav, tad arī to nebūs, lai arī raksts varbūt no Google ir apmeklēts simtiem reižu. Lai blogs izskatītos vairāk pēc mājas lapas, vēlams atslēgt komentārus. Ieslēgt komentārus vēlams tikai atsevišķiem aktuāliem rakstiem, kuri ir ievietoti sadaļā pie jaunumiem.

4. Tipiskā blogā autors pļāpā par savām izjūtām un pārdomām, raksta par visu ko. Liek pa vidu ierakstiem mīļāko mūziku un personīgas bildes. Mājas lapai ir viens noteikts temats, tas ir informācijas avots, nevis dienasgrāmata.

5. Tipiskam blogam ir savi sekotāji un fani. Mājas lapa varbūt patīk kādai daļai, tur var būt Like poga no Facebook, bet tur nav sekotāju. Blogs ir ierakstu sērija turpinājumos. Blogerim ir savi draugi un pastāvīgie lasītāji. Mājas lapu apmeklē sveši cilvēki, kad tiem vajag informāciju par noteiktu tēmu. Tie nekļūst par sekotājiem (līdzatkarīgajiem). Izlasīja vajadzīgo, pietiek.

6. Tipisks blogs ir viena cilvēka projekts. Mājas lapām biežāk ir autoru kolektīvs. Ja mājas lapu par noteiktu tēmu veido viens cilvēks, viņš var kaut kad iztukšoties, raksti var kļūt vienveidīgi, viņam ir arī citas intereses. Viens cilvēks var netikt galā ar veiksmīgu dizainu un rakstu pabeigtību. Ja ir vēlme veidot mājas lapu par šauru tematu, ļoti vēlams ir padomāt par līdzautoru piesaisti.

7. Tipiskā blogā valda informatīvs haoss. Atrodami ir tikai jaunākie raksti. Pārējā daļā neko nevar atrast, viss ir juku jukām. Mājas lapā informācija ir sistematizēta kā katalogā, sadalīta pa tēmām un viegli atrodama no galvenās lapas.

8. Tipiskam blogam ir vienmuļš dizains, kāds ir tūkstošiem citu blogotāju ar vienādām fona bildēm un neizteiksmīgām krāsām. Mājas lapai ir individuāls dizains ar savām savdabīgām krāsām un rūpīgi atlasītiem fona attēliem.

9. Tipiska bloga nosaukums atgādina e-pasta adresi. Bieži tas norāda uz autora vārdu un uzvārdu, reizēm ietver kaut ko pārāk oriģinālu un grūti izrunājamu. Mājas lapas nosaukums ir maksimāli īss, vienkāršs, skanīgs un viegli izrunājams.